Przedstawiam Państwu program promocji zdrowia oraz profilaktyki przemocy patologii i uzależnień. Program przeznaczony jest dla dzici przefszkolnych
CELE PROGRAMU: Tworzenie w przedszkolu atmosfery akceptacji i poczucia bezpieczeństwa wszystkim dzieciom (z róznymi potrzebami).
Kształtowanie czynnych podstaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego wychowanków i innych.
Kształtowanie umiejętności,prawidłowych nawyków oraz podstaw higieniczno-zdrowotnych warunkujących zachowanie i pielęgnowanie zdrowia.
Pokazywanie wzorców zdrowego stylu zycia oraz rzetelnej wiedzy dostosowanej do poziomu rozwoju intelektualnego,emocjonalnego i społecznego dzieci oraz ich mozliwości percepcyjnych.
Uświadamianie wychowankom istnienia róznych zagrozeń,które mogą występować w najblizyszym otoczeniu oraz poznawanie sposobów radzenia sobie w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach,a takze zapobiegania ich powstaniu.
Budowanie poczucia własnej wartości dzieci i wiary w siebie oraz akceptacji innych,pozwalających na budowanie właściwych relacji i więzi z rówieśnikami i ludzmi z najblizeszego otoczenia.
Rozpoznawanie mozliwości rozwojowych dzieci oraz podejmowanie wczesnej interwencji specjalistycznej w przypadku dzieci wymagajacych potrzebujacych wsparcia specjalistów.
ZADANIA Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu zycia oraz zachowaniach sprzyjających i zagrazających zdrowiu.
Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
Uczenie nawiązywania bliskiego i serdecznego kontaktu z innymi osobami,odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej.
Identyfikowanie i nazywanie róznych stanów emocjonalnych,uczenie sposobów radzenia sobie z nimi,a takze reagowanie na przejawy emocji innych oraz wdrazanie do kontrolowania zachowań
Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i rozwiązywania problemów i konfiktów przez kompromis i akceptację.
Budowanie systemu wartości dziecka-rozróznanie dobra i zła,prady i fałszu,piękna i brzydoty,miłości i nienawiści,złości.
Uświadamianie dzieciom swoich praw i obowiązków.
FORMY PRACY oddziaływanie werbalne-rozmowy,pogadanki indywidualne i grupowe,zespołowe. zajęcia grupowe,zabawy,sytuacje edukacyjne. spotkania z ciekawymi ludzmi.
CZYNNIKI RYZYKA WYSTĘPUJĄCE W PRZEDSZKOLU |
JAKIE DZIAŁANIA OSŁABIAJĄ CZYNNIKI RYZYKA? |
1.Zmiana adaptacyjna-przystosowanie dziecka do nowego środowiska i osób |
Stwarzanie atmosfery akceptacji i poczucia bezpieczeństwa. Budowanieprawidłowych relacji międzyosobowych dziecko-dziecko dziecko-rodzice,dziecko-nayczyciel,nayczyciel-dziecko-rodzic. Rozmowy indywidualne z dziecmi i rodzicami. |
2.Przełamywanie stereotypów,nieprawidłowych nawyków i zasad wyniesionych ze środowiska rodzinnego. |
Zdrowe i regularne odzywianie. Właściwa dbałość o higienę osobistą. Rozmowy indywidualne z dzieckiem i rodzicami. Oddziaływanie na wychowanie przez grupę. |
3.Nieprawidłowe wzorce zachowań rówieśników i dorosłych. |
Pokazywanie właściwych wzorców zachowań. Kształtowanie właściwej kultury osobistej. Zachęcanie do uczestnictwa w zyciu społecznym grupy,wypełnianie ról i pragnień. |
4.Konkretne zachowania dzieci:
Konflikty między dziećmi
Gwałtowne wybuchy złości,płaczliwości.
Wmozone napięcie nerwowe i pobudzenie ruchowe.
Rezygnacja z wykonania powierzonych zadań,niedokańczanie prac.
Niszczenie wytworów pracy swojej i innych dzieci,egocentryzm dziecięcy.
Rozproszona uwaga dziecka-nieumiejętności skupienia uwagi.
Dzieci osamotnione,wykazujące podstawy lękowe.
samodzielnie nie podejmują zadań.
proszą o pomoc w wykonywaniu powierzonych im zadań.
nadmierny lęk i wstydliwośc przed nowymi sytuacjami wycofanie się,obnizenie aktywności i nastroju. |
Okazywanie dziecku szczególnej troski i sympatii przy całej grupie.
Cierpliwość nauczyciela,wielokrotnie powtarzanie wskazówek.
Zwracanie się do dziecka spokojnym przyciszonym tonem głosu,nie wywołującym pobudzenia emocjonalnego. Prowadzenie zabaw stymulujących zachowanie dziecka w odpowiedniej sytuacji. Głośne wyrazanie akceptacji dla poprawnych zachowań dziecka.
Stosowanie umów z dzieckiem co do terminu wykonania pracy,zachęcanie do samodzielności w wykonywaniu prac i zadań. Wdrazanie zabaw stymulujących rozwój dziecka Współpraca z rodzicami w zakresie sposobów wdrazania dziecka do kontynuowania i zakańczania prac,uzgodnienie wymagań.
Pomoc nauczyciela w przezwycięzaniu trudności przy realizacji zadań,aktywizowanie,zachęcanie. Współpraca z rodzicami w zakresie pomocy dziecku,praca nad adekwatną samooceną dziecka i jego efektów prac;uzgodnienie wymagań.
Przeplatanie zabaw ruchowych zabawami spokojnymi,wymagającymi koncentracji. Zaspakajanie potrzeby ruchu u dziecka. Przyzwyczajenie dziecka do wykonania zadań do końca. Głośna akceptacja poprawnych zachowan dzieci.
Akceptacja dziecka takim jakie jest,zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa. Zachęcanie do udziału w zabawach towarzyskich,tematycznych,ruchowych. Przyzwolenie na samotne zabawy.
Dobieranie zabaw pozwalających dziecku na odniesienie sukcesu budowanie poczucia własnej wartości dziecka.
wsparcie psychiczne dziecka w razie niepowodzenia,udzielenie pomocy bez oceniania.
Zachęcanie dziecka do podejmowania nowych zadań pomoc przy pokonywaniu nowych, wtrudnych sytuacji czuwanie nauczyciela nad przebiegiem realizacji zadania, wyrazanie akceptacji. Częste stosowanie pochwał i wyrazanie akceptacji wykonanego zadania. Stopniowe trudności zadań Współpraca z rodzicami ustalenie sposobów przezwycięzania lęku u dzieci,wyrazanie akceptacji i pochwał dla małych dZieci,budowanie poczucia wartości dziecka. |
5.Poznanie środowiska rodzinnego analiza problemów: rodziny w konflikcie rodziny rozbite samotne matki rodziny niewydolne wychowaczo rodziny z problemem bezrobocia i ubóstwa |
Pedagogizacja rodziców: ukazywanie pozytywnych wzorców wychowania podstwy rodzicielskie i style wychowania w rodzinie,a ich wpływ na funkcjonowanie i rozwój dziecka.
zajęcia integracyjne
rozmowy indywidualne z rodzicami.
porady psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców z udziałem specjalistek PP-PPuky konsultacyjny
propagowanie podstaw prozdrowotnych higiena i bezpieczenstwo dzieci
wskazywanie adresów i telefonów instytucji pomocowych. |
|
|
|
|
|
Zofia Owczarczak | |